Sprintje Robben eiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jesper Gwen - WaarBenJij.nu Sprintje Robben eiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jesper Gwen - WaarBenJij.nu

Sprintje Robben eiland

Door: Gwen

Blijf op de hoogte en volg Jesper

21 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De wijnboerderijen gingen we vandaag weer verlaten om het in te ruilen voor het welbekende Kaap stad. Wat een wereld van verschil ineens. Al een paar weken (afgezien van het begin van onze reis) hadden we niets meer dan flora,fauna, heuvels, bergen en diertjes...
Nu een mega stad. Hoog bouw en laag bouw. Om er te komen moet je eerst langs de meters lange krottenwijken. De 2 na grootste in Zuid Afrika en bedraagt 1.5 miljoen bewoners.
Uiteindelijk kwamen we aan in de haven van Kaapstad. Waterfront! Hier hebben we even rondgelopen, wat gedronken en gegeten. Het temperatuurtje was goed te doen. We hadden inmiddels een jas voor mij gekocht maar ik heb hem bijna niet nodig gehad.

In Nederland hadden we al kaarten gekocht voor Robben eiland. En na de lunch was het hier dan ook echt tijd voor. Op een hele grote en vooral drukke schommelboot (blurp weer ziek) vaarden we naar Robben eiland. Eenmaal daar aangekomen werd de massa waar je in liep gedreven naar een paar bussen waar je in moest stappen. Er werd ons niets verteld maar als een stel schapen volgden we.
De bus maakte een snel rondje over het eiland terwijl iemand in gebrekkig engels wat vertelde over wat je (niet) zag. Er zaten simpelweg teveel mensen in de bus om nog iets te kunnen zien. Het eind punt was de gevangenis waar onder andere Nelson Mandela had vast gezeten.
Door een ex-politieke-gevangene die vast had gezeten op dit eiland werden we rond "geleid" a.k.a rond gerend. We dachten in het begin zelf rustig te mogen rond kijken maar daar was hij het niet mee eens. Op een erg dringende en met klem verzoekende toon, moesten we wel heeeeeel snel door die gang, naar kennelijk onze groep, lopen. Vervolgens ging het niet veel beter...hup 1,2,3,4 achter elkaar aan. Dit ging door de hele gevangenis. We hebben denk ik 3 kamers gezien in een rap tempo. Leuk als je haast hebt...niet als je vakantie hebt en dingen daadwerkelijk wilt zien. Op het laatst werd ons verzocht naar de boot terug te lopen want hij zou bijna vertrekken. Bij de boot aangekomen moesten we een half uur wachten....????....
Jammer!!

Eenmaal uitgehijgd van het rond rennen en weer terug aan wal, besloten we ons laatste lodge maar eens op te gaan zoeken. We hadden inmiddels al ervaren dat je niet geheel op de NRV reisbeschrijving kunt vertrouwen. Zo stonden we bij een verkeerde lodge de vorige keer omdat ze de verkeerde reisbeschrijvingen verkeerde lodge naam hadden opgegeven. Dus nu hadden we wat extra tijd uitgetrokken voor het vinden van de lodge. En jawel de reisbeschrijving klopte weer niet. Maar gelukkig hebben we het wel weer gevonden. Wat kennelijk ook erg normaal is in Z-A is dat de manager gewoon weg gaat terwijl er nieuwe gasten kunnen komen inchecken...

Ondertussen hadden we toch wel honger gekregen van al het zoeken, regelen en rennen dus we zijn na het inchecken lekker wat gaan eten in de haven. Maar daarvoor hebben we nog een ritje gemaakt in her reuzenrad waarin je een mooi uitzicht had over Kaap stad.Zo konden we zien wat ons de komende en laatste 2 dagen nog te wachten stond.