De andere kant van de wereld... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jesper Gwen - WaarBenJij.nu De andere kant van de wereld... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jesper Gwen - WaarBenJij.nu

De andere kant van de wereld...

Door: Gwen

Blijf op de hoogte en volg Jesper

22 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag werden we opgehaald door Joepie (onze reisleider voor deze ochtend) en rondgeleid door een echte Getho! Juist we vetrokken naar de meters lange krottenwijken waar we al enige keren waren langs gereden. Wat wij dachten gezien te hebben in het begin viel nog mee van wat we vandaag hebben gezien!

Het begon met het bijwonen van een kerkdienst in 1 van de wijken. In het begin voelde je een beetje een indringer en ongemakkelijk. Je denkt dat mensen even vreemd kijken omdat ze je niet kennen terwijl de waarheid eigenlijk is dat je als 2 blanke mensen midden tussen de donkere mensen staat. In een land waar rassen scheiding vroeger (en helaas nog steeds) veel leed heeft veroorzaakt. Je zou denken dat de mensen in die kerk (die dus leven in die kleine krottenhuisjes) je boos zouden weg sturen. Ga maar ergens anders "aapjes" kijken...
Maar niets was minder waar. Ik ben zelden zo vriendelijk en warm ontvangen als toen. De kerk werd gevuld met zingende/dansende mensen. Iedereen leek blij te zijn daar te mogen zijn. En dat werkte erg aanstekelijk. Dit bleek tijdens de hele dienst zo te gaan. Op een gegeven moment was er tijd om elkaar een hand te geven en gedag te zeggen voordat de dienst weer verder ging. Ik weet niet de benaming hiervoor en dat maakt ook niet uit maar uit ervaring wist ik dat men alleen een hand gaven aan degene naast je en dan weer gingen zitten. Hier niet!! Mensen gingen elkaar knuffelen, gaven een gemeende hand en leken oprecht elkaar te willen begroeten. Ook ons!! Je word omringd door liefde. We waren erg blij dat we hier bij mochten zijn en dit een keer meegemaakt te hebben.

Vervolgens reden we door de Getho naar een soort buurt café om het zo maar te noemen. Alleen moet je je nu voorstellen dat een buurtcafé zich bevind in 1 van de krottenhutjes. We dachten in eerste instantie dat ie een grapje maakten over een biertje drinken maar dit werd dus echt werkelijkheid. We gingen een klein hutje in en daarbinnen trefden we een heel jazz wereldje aan spullen aan. Overal waar je keek hingen/stonden/lagen dingen. Daar midden in stond een kleine bar met een paar krukjes ervoor. De eigenaar schonk ons een biertje in. Afgezien van het feit dat ik nooit bier dronken was het nu ook nog eens 11 uur s'ochtends. Als we niet als alcoholisten dit land verlaten weet ik het ook niet meer. Maar goed, al sippend aan de bier vertelde de eigenaar iets over zijn leven als muzikant. Ik gok dat hij nu ergens in de 70 was. Zijn verhalen raakten ons diep. Je leest verhalen, je hoort ze op t.v. en je bekijkt films maar als iemand die het echt heeft meegemaakt, je in zo'n omgeving verteld over de rassen scheiding dan gaat dat je niet in de koude kleren zitten. Je weet gewoon niet hoe je dan moet reageren.
Wederom weer een indrukwekkende ervaring die we niet hadden willen missen.

Daarna reden we naar de volgende krottenwijk. Onderweg kwamen we door de lokale markt. Vlees markt om precies te zijn. Ik wou dat ik kon zeggen dat ik na vandaag geen vlees meer eet maar helaas dat is me niet gelukt maar na het ritje door/langs deze markt zou ze bijna vegetariër worden. Overal word er gebbqd (braai). Toch nog een soort van Braai meegemaakt. Alleen hier liggen de schapen LEVEND vastgebonden aan hun poten te wachten, in de volle zon, naast de bbq, totdat ze geslacht worden. Na 1 schaap heb ik me omgedraaid. Jesper (heel dapper) heeft nog gekeken. Er leek geen einde aan te komen. De gids zei nog heel enthousiast van o kijk daar word een schaap geslacht...snel maak een foto....

Nog stiller dan daarvoor bereikten we een kinder te huis in een andere krottenwijk. Bij binnenkomst renden twee kleine kindjes (van ongeveer 2 a 3 jaar oud) naar me toe en pakten ieder 1 hand. Heel aandoenlijk werd ik geleid naar waar ze gingen eten. Ik ben normaal geen ster met kinderen maar dit bracht mijn hart wel tot smelten! Daar zaten ze in een groepje van ongeveer 12 kindjes (van 0-3 jaar oud) aan van die ienieminie tafeltjes te eten. Daarna kregen we een rond leiding door het te huis. Er was een kerkdienst bezig en alle kinderen zongen in volle borst mee. We kwamen aan in een kleine kamer waar nu ongeveer 5 baby's lagen te slapen. Al deze baby's hebben aids of zijn erg ziek. Een paar huisjes verder zagen we een jongens woonblok en een meisje woonblok. Het zag er voor een krottenwijk allemaal erg netjes uit maar nog steeds overweldigend. Zeker als je hoort dat al deze kinderen zijn afgedankt of mishandeld, of aids hebben. Wat mooi dat er dan zo'n tehuis bestaat voor ze. De rondleiding stopte weer bij de kleintjes die vrolijk aan het eten waren. Ik die inmiddels met een brok in m'n keel en met tranen in m'n ogen rondliep stond versteld van al die vrolijkheid van die mooie kindjes...

Na het tehuis was het tijd om weer terug te gaan. Ik kon in de auto niets meer zeggen. Allebei waren we aangeslagen van wat we allemaal hadden meegemaakt die ochtend. Dit zullen we nooit meer vergeten! En ik kan wel zeggen dat dit 1 van de meest indrukwekkendste dingen zijn geweest die ik ooit heb meegemaakt!!

We werden afgezet in de Haven. Hier hebben we stilletjes geluncht en alles laten bezinken. Toen we weer een beetje waren bijgekomen hebben we kaartjes gekocht voor een hop-on- hop-off bus. Erg fout maar ideaal om in een korte tijd veel van de stad te zien en er wat over te leren. Halverwege de tocht stopten we bij de tafelberg waar we uiteraard naar boven zijn gegaan. Dit moest per kabelbaan. Leuk als je hoogte vrees hebt. And above that draait het karretje ook nog eens rond...Gelukkig duurde de rit niet lang. Boven op de tafelberg hadden we een mooi uitzicht over Kaaps stad en zag je Robben eiland liggen in de ontzettende grote oceaan.

Na de tafelberg stapten we weer in het bussie waarna we in een file terecht kwamen. Ach je bent op vakantie dus geen haast ;-)

Na de rit zijn we door de Haven gelopen om voor de laatste keer een restaurantje uit te zoeken. Eigenlijk wilden we vis gaan eten maar vonden een Typisch Afrikaans Restaurant. Dit leek ons een mooie afsluiter dus hebben daar gegeten. Onze goede voornemens om geen vlees meer te eten werden meteen van tafel geveegd. En niet zo'n klein beetje ook want we hebben een vlees schotel genomen voor 2 personen. Daarop lag: Impala, Steenbok, Koedoe, Struisvogel, Lamsvlees, Koeien Steak en een worst (afkomst unknown). In 1 keer alle beesten die we hebben bekeken de afgelopen weken. Tsja...het was wel erg lekker en ja een feit is dat we het niet snel meer eens zullen kunnen eten dus toch: een mooie afsluiter!