Wijn, wijn en nog eens wijn - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jesper Gwen - WaarBenJij.nu Wijn, wijn en nog eens wijn - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jesper Gwen - WaarBenJij.nu

Wijn, wijn en nog eens wijn

Door: Gwen

Blijf op de hoogte en volg Jesper

20 September 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Gisteren zijn we van Oudsthoorn naar Stellenbosch gereden. Ruim 500 km en 10 graden kouder. Zuid Afrika is wat dat aangaat niet alleen erg groot in omvang maar ook in temperatuur. Zo kan het 37 graden zijn en zo 17 (aan de kant van Johannesburg). Waar we nu zijn is het over het algemeen wat kouder (14/18 graden) maar in de binnenlanden weer 24/28 graden. Daarbij regent het de laatste paar dagen ook steeds vaker. Waren we nog maar aan de andere kant...

Nee hier is ook nog een heleboel te beleven. Zo zijn we nu beland tussen de beroemde wijngebieden. Wederom weer een prachtige omgeving. Overal om je heen heuvels met druivenplantages en koloniale huisjes ertussen in. De wijn kun je bijna proeven in de lucht ;-) Dit wilde we uiteraard dichterbij bekijken. Omdat we zelf geen keuze konden maken tussen de vele wijnboerderijen hebben we een excursie geboekt. Zo hoefden we ons ook niet druk te maken om het auto rijden want dit wordt dan voor je gedaan.

Met nog een stel reden we om half 12 naar wijnboerderij nummer 1. Een hele chique bedoeling. Erg statig allemaal. Hier moesten we een beetje aan wennen want tsja let's face it: wij zijn wel wijn liefhebbers maar totaal geen wijn kenners....wat dat aangaat zijn we een beetje wijn-klunsjes! Maar goed hier kregen we 6 glazen wijn te proeven. De glazen waren bijna voor de helft gevuld. Dat in combinatie met het tijdstip stonden we al bijna op onze kop.
Gelukkig gingen we daarna lunchen. Met een goede bodem gingen we naar wijnboerderij 2. Dit keer minder chique maar wel erg druk. In plaats van aan een tafel wijn proeven werden de glazen aan de bar gedronken. In een hele rij sta je te proeven. Veel lawaai en een heel hoog tempo. Hik!
Niet lang daarna gingen we naar wijn boerderij 3. Eentje van de ouderwetse stempel en met (vinden wij zelf) een relaxte sfeer. Het tempo lag minder hoog en de glazen gelukkig niet meer zo vol. Maar om nou te zeggen dat je na 13 glazen nog het verschil kunt proeven...nou nee. Wel hadden we genoeg gedronken om een fles te kopen. Wel een heel lekkere ;-)

Hierna werden we weer terug gebracht naar onze lodge waar we de verwarming lekker hoog hebben gezet en nog 1 laatste wijntje hebben gedronken om de dag weer af te sluiten.